KIWI Sokna utvider og oppgraderer

Torsdag nyåpnet butikksjef Merethe Hammer den populære dagligvarebutikken på Sokna.

Publisert: 29.06.2023
AKAs driftsansvarlig, Geir Bratlund, gratulerer butikksjef Merethe Hammer med reåpning av nye KIWI Sokna.
AKAs driftsansvarlig, Geir Bratlund, gratulerer butikksjef Merethe Hammer med reåpning av nye KIWI Sokna.

Torsdag nyåpnet butikksjef Merethe Hammer den populære dagligvarebutikken på Sokna. Hun har jobbet hos KIWI Sokna siden den storslåtte åpningsmarkeringen av butikk nummer 600 i 2014. 

Det har gått 44 år siden KIWI etablerte seg med en liten butikk på Hokksund i Buskerud. Det skjedde samtidig med at AKA var en konkurrerende grønn kjede i samme region. I 2014 åpnet KIWI butikk nummer 600 på Sokna i Ringerike, mens AKA hadde utviklet seg til å bli et selskap som eier og forvalter handelseiendommer. KIWI Sokna er i dag en av 50 KIWI butikker som er leietaker i AKAs voksende portefølje.

KIWIs vekst har vært uavbrutt helt siden oppstarten i 1979, og nådde for et par uker siden en ny milepæl – butikk nummer 700. Nesten samtidig stengte Merethe sin butikk på Sokna for å gjennomføre viktige oppgraderinger. Hun overtok sjefsstolen på Sokna våren 2022.

- Vi er glade for at vi kan nyåpne i dag som en enda større og mer miljøvennlig butikk, forteller Merethe på åpningsdagen. - Vi har skiftet til mer miljøvennlige og mindre plasskrevende kuldeanlegg, kjøle- og frysedisker, med CO2 som kuldemedium. Oppgraderingen ble gjort i sammenheng med at Sparebank 1 fjernet sin minibank i bygget.


KIWI Sokna sin nye miljøstandard vil reduserer strømforbruket med 35%.

KIWI har derfor også kunnet utvide salgsarealet sitt. - Vi har fått på plass større kjøle og har tatt inn noen flere varer i sortimentet – og generelt har vi oppgradert inngangspartiet og vareplasseringen i butikken, sier butikksjefen fornøyd. 

På åpningsfesten torsdag morgen var det, som i 2014, mange trofaste kunder til stede. - Vi er eneste dagligvarebutikk på Sokna, og har mange gode og lokale kunder, sier butikksjefen. - Men vi har også en veldig fin beliggenhet som fanger opp turisttrafikken i sommersesongen, og hyttetrafikken i vintersesongen.

På åpningsdagen viste butikksjefen tydelig at hun satte pris på kundene sine. - Vi har alltid hatt et godt forhold til kundene våre. Vi prøver å tilby dem det beste utvalget av varer, de laveste prisene og den beste servicen – jeg er veldig glad for å se så mange av dem her i dag, avslutter Merethe.

- KIWI Sokna er et godt eksempel på en vellykket dagligvarebutikk i Norge. De har klart å skape en sterk merkevareidentitet, en lojal kundebase og en effektiv driftsmodell, sier AKAs driftsansvarlig Geir Bratlund. - Vi gleder oss over at KIWI Sokna blomstrer og ønsker lykke til med fortsettelsen!

Torsdag var det åpningsfest med servering, aktiviteter, konkurranse og mange gode tilbud.